سم زدایی کبد با عسل

سم زدایی با عسل

 سم زدایی عسل

در مورد الکل چه می دانیم؟

یک اکسیدان قوی است.

 اوه خدای من!

امروزه همش می شنویم: ویتامین C مصرف کنید زیرا یک آنتی اکسیدان قوی است، گیاه X یک آنتی اکسیدان قوی است… بسیاری از غذاهای فوق العاده، گیاهان فوق العاده به عنوان آنتی اکسیدان های قوی ستایش می شوند، آنها حتما باید آنتی    ANTI  باشند.

بنابراین، اگر بخواهیم سالم بمانیم، به نظر می رسد تنها کاری که باید انجام دهیم این است که آنتی اکسیدان بخوریم، تا اکسیده نشویم!  به نظر می رسد الکل دشمن وحشی ما است، زیرا اکسیدان است! با این حال ما فقط یک فرصت برای زندگی داریم.

نان تست با یک لیوان اسموتی سبز چطوره؟ تمام زندگیه؟ با همه مناسبت ها؟ زود بیا… ما از شانس خود استفاده می کنیم. الکل همیشه بخشی از زندگی ما بوده است (نویسنده آمریکایی است). بپذیریم یا نه. جوانی ما با آن اجین شده است. این مانند یک مرحله ضروری است که همه ما از آن عبور کرده ایم.

همه ما یاد گرفته ایم که در مصرف آن باید حد و تعادلی وجود داشته باشد. و ما چیز دیگری هم می دانیم. رازی که آنها هرگز به ما نمی گویند: عسل می تواند کمک زیادی به ما بکند، قبل از نوشیدن، هنگام نوشیدن، و به خصوص بعد از آن.  دلیلش اینجاست:

 برای محافظت از کبد خودتان، قبل و بعد از نوشیدن، عسل مصرف کنید. سوء برداشت نشود، منظورم تشویق به مصرف الکل نیست. اما ما هر از گاهی می نوشیم و وقتی این کار را انجام می دهیم، باید سعی کنیم از کبد خود محافظت کنیم. چون ما فقط یکی داریم.

 چند توضیح علمی برای اثبات سم زدایی عسل؟

در کبد آنزیم دهیدروژناز موجود است که الکل را از کبد سم زدایی می کند. الکل را به استالدهید و سپس به اسید استیک تبدیل می نماید. همه این واکنش‌ها به تمام منابع موجود کوآنزیم نیکوتینومید آدنین دی نوکلئوتید، معروف به NAD،نیاز دارند  که خیلی سریع مصرف می گردد. در فرآیند به NADH احیاء می شود. بنابراین، سم زدایی الکل در کبد، به مقدار موجود NAD بستگی دارد.

 هنگامی که ما عسل می خوریم، فروکتوز حاصل از آن به بازیافت سریع آنزیم احیاء شده NADH به NAD کمک می کند، و شروع مجدد چرخه ی سم زدایی الکل از کبد آغاز می گردد. به این معنی که کبد دوباره قادر است مقدار دیگری از الکل را سم زدایی نماید. مطلبی ارزشمند در این مورد در فارماکولوژی رانگ و دیل نوشته شده است:

سم زدایی عسل

عسل همچنین دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که محافظت در برابر رادیکال های آزاد را تضمین می کند.

 دکتر نوری الوائلی فواید عسل را بر کبد با محافظت و حفظ عملکرد آن نشان داده است. او گفت که  تغذیه با عسل (حداقل غلظت 50 درصد عسل) “به طور قابل توجهی تغییرات بیوشیمیایی را در بدن اصلاح و بهبود می بخشد. با این حال، هیچ کس نمی تواند آنقدر عسل بخورد، پس آن را فشار ندهید!

آیا هنوز هم می توانیم کبد را بعد از آسیب الکلی ترمیم کنیم؟ مجله آمریکایی طب چینی در سال 1997 با عنوان “اثرات محافظ کبدی و درمانی عصاره اتانولی بره موم بر صدمات مزمن کبدی ناشی از الکل” منتشر شد. آقای لین و همکارانش در مطالعاتی که بر روی موش ها انجام دادند، مشخص شد که پروپولیس (بره موم) اثرات آسیب کبدی ناشی از الکل را خنثی می کند.

 همچنین نشان داده شده است که بره موم با آسیب کبدی ناشی از پاراستامول یا آسیب کبدی با تتراکلرید کربن مقابله می کند. مسئول این ها فنولیک های موجود در عسل هستند که عملکرد محافظتی کبد را تضمین می کنند.

 آیا می توانیم ولع مصرف الکل را متوقف کنیم؟

در طب چینی، از گرده زنبور BEE POLEN  برای خون سازی، کاهش میل به شیرینی جات و الکل استفاده می گردد.

 این مشکل انسان فقط توسط مغز انسان قابل حل است. با این حال، اگر دیدید که نوجوانتان به مهمانی می رود، یا قصد دارید یک شب به یادماندنی داشته باشید، یک قاشق بزرگ عسل را در دهان خود (یا دهان نوجوانتان) بچکانید. مطمئنا وقتی به خانه برمی گردید کبدتان از شما تشکر خواهد کرد.

سم زدایی عسل

Guo, P., Deng, Q., & Lu, Q. (2019). Anti-alcoholic effects of honeys from different floral origins and their correlation with honey chemical compositions. Food chemistry, 286, 608-615

https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2019.02.058

Erejuwa, O. O., Sulaiman, S. A., & Ab Wahab, M. S. (2012). Honey: a novel antioxidant. Molecules, 17(4), 4400-4423

https://doi.org/10.3390/molecules17044400

Rang, H. P., Dale, M. M., Ritter, J. M., Flower, R. J., & Henderson, G. (2011). Rang & Dale’s pharmacology. Elsevier Health Sciences

El-Haskoury, R., Al-Waili, N., Kamoun, Z., Makni, M., Al-Waili, H., & Lyoussi, B. (2018). Antioxidant activity and protective effect of carob honey in CCl4-induced kidney and liver injury. Archives of medical research, 49(5), 306-313

https://doi.org/10.1016/j.arcmed.2018.09.011

Lin, S. C., Lin, Y. H., Chen, C. F., Chung, C. Y., & Hsu, S. H. (1997). The hepatoprotective and therapeutic effects of propolis ethanol extract on chronic alcohol-induced liver injuries. The American journal of Chinese medicine, 25(03n04), 325-332

https://doi.org/10.1142/S0192415X97000366

دیدگاهتان را بنویسید