معنی و فایده عسل خام ارگانیک چیست؟

فایده عسل خام ارگانیک

عسل خام ارگانیک یا طبیعی

فایده عسل خام ارگانیک طبیعی (Raw) چیست؟

شاید شما هم هیچ وقت به این مسئله فکر نکرده باشید که عسلی را که از فروشگاه تهیه می کنید چه نوع عسلی است، و آیا تفاوتی بین عسل خام ارگانیک و عسل معمولی وجود دارد؟ همه مواد مغذی در عسل خام ارگانیک به صورت کامل و دست نخورده موجود هستند، خاصیت ضد قارچی و ضد ویروسی در آن وجود دارد، این متده شفابخش می تواند  از حساسیت های پوستی جلوگیری کند و حاوی آنتی اکسیدان های قوی است، این ماده به راحتی می تواند، قند خون و فشار خون را تنظیم کند، برای درمان بیماری های پوستی بسیار مفید می باشد، همچنین آن در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و مصرف آن باعث پیشگیری از انواع امراض می شود.

شهد جمع آوری شده از گل ها تقریبا 80 درصد آب و 20 درصد قند دارد. بین قندهای موجود، ساکارز تنها مولکول 12 کربنه است. و قند عمده و غالب را تشکیل می دهد. غلظت قند بسته به محیط و سن گل و عوامل دیگر متفاوت است. در طول مسیر برگشت زنبور شهدآور آنزیمی را به شهد اضافه می کند که نامش اینورتاز است. تا فرآیند رسیدن عسل آغاز گردد.

اضافه شدن آنزیم قند 12 کربنه را به قندهای 6 کربنه گلوکز و فروکتوز می شکند. وقتی زنبور شهدآور به کندو رسید شهد را به زنبوری داخل کندو تحویل می دهد. زنبور دریافت کننده ابتدا مقداری دیگر آنزیم اینورتاز اضافه می کند و سپس مکانی را در کندو که برای نگهداری شهد است می یابد. اگر جریان ورود شهد سنگین باشد. در شلوغ ترین ساعت روز، او شهد را در داخل حجره خالی یا حتی حجره حاوی لارو کوچک می ریزد. که به صورت قطره ای که از که از حجره آویزان خواهد بود. که در معرض هوای گرم کلونی قرار گرفته و حدودی رطوبت خود را از دست می دهد، تا بعدا  برداشته شود.

نهایتا شهدی که با آنزیم به عمل آمده است و مقدار آب آن تقریبا 18 درصد است حاصل گردد که به آن عسل خام ارگانیک می گوییم. قطرات جداگانه وقتی به مرحله تبدیل انگبین رسیدند جمع آوری شده و داخل حجره ها قرار داده می شوند. وقتی حجره پر شد با یک لایه محافظ از موم زنبور پوشانده می شود.

خوب با آنچه گفته شد حضور آنزیم برای تبدیل قند ها کاملا ضروری است اگر عسل در کارخانه یا خانه حرارت داده شود بسته به دمای حرارت و مدت زمان آن مقدار آنزیم ها و سایر مواد مفید آن کاهش می یابد و به عبارتی به آن دیگر عسل طبیعی یا خام نمی توان گفت. در کشورهای اروپایی این نوع مشتری فراوان دارد و مردم دوست دارند آن  را مصرف کنند.

معنی و فایده عسل خام ارگانیک  و عسل معمولی چه تفاوتی از نگاه مردم دارند؟

بسیاری از مردم بر این باورند که عسل خام طبیعی فواید سلامتی بیشتری نسبت به عسل معمولی دارد.

آیا عسل خام طبیعی سالم تر است و چه ویژگی هایی دارد؟

عسل مایعی شیرین، شربتی و طلایی رنگ است که توسط زنبورهای عسل درست می شود. زنبورهای عسل عسل را در کندو ذخیره می کنند تا از آن برای غذا و مواد مغذی استفاده کنند. عسل خام مستقیماً از کندو می آید و صاف شدن جزئی آن هم برای جدا کردن تکه های موم یا اجزاء بدن زنبور های باقیمانده انجام می پذیرد.  در حالی که عسل معمولی قبل از بطری شدن تحت پالایش فوق العاده قرار می گیرد.

از طرف دیگر، عسل معمولی تولید انبوه فایده ی چندانی برای سلامتی ندارد. عسل ارزانی که در سوپرمارکت‌ها مشاهده می‌کنید و معمولاً در بطری‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند، معمولاً پاستوریزه می‌شوند و در دمای بالا فرآوری می‌ شوند، برای حذف ویتامین‌ها، مواد معدنی، گرده‌ها، پروتئین و اسیدهای آمینه فوق‌العاده پالایش می گردند، و در مواردی با شربت ذرت با فروکتوز بالا و مواد نگهدارنده مخلوط می شوند.

خواص درمانی و فایده عسل خام ارگانیک در طب سنتی و مدرن که عسل های معمولی از آن بی بهره هستند:

التیام زخم و سوختگی با عسل خام ارگانیک

اثرات مثبت استفاده از عسل خام طبیعی بر زخم ها و سوختگی ها گزارش شده است.

کاهش مدت زمان اسهال

با توجه به National Center for Biotechnology Information مصرف عسل خام نشان داده است که شدت و طول مدت اسهال را کاهش می دهد.

خواص و فایده عسل خام ارگانیک برای جلوگیری از رفلاکس اسید معده

تحقیقات نشان داده است که پوشش مری و معده با عسل، در واقع می تواند جریان رو به بالا مواد غذایی هضم نشده و اسید معده را کاهش دهد.

مبارزه با عفونت ها

دانشمندان در سال 2010 گزارش دادند که عسل از طریق پروتئین خود (دفنسین-1) توانایی کشتن باکتری ها را دارد.

تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه

ثابت شده است که عسل ممکن است در تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه مفید باشد. سازمان بهداشت جهانی در واقع عسل را به عنوان یک درمان طبیعی سرفه توصیه می کند.

سرشار از آنتی اکسیدان

عسل خام با کیفیت بالا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مفید است. که شامل ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای آلی است.

عسل خام ارگانیک می تواند تری گلیسیرید را کاهش دهد

تری گلیسیرید با مقاومت به انسولین مرتبط است و عامل اصلی دیابت نوع 2 می باشد. مطالعات متعدد، مصرف منظم عسل به ویژه زمانی که به جای قند استفاده می شود را با اندازه پایین تر تری گلیسیرید مرتبط دانسته اند.

ویتامین ها و مواد معدنی

این عسل سرشار از نمک های معدنی مانند منگنز، آهن و مس و همچنین ویتامین های B و C است.

منبع خوب گرده

گرده منبع پروتئین است.

همچنین در طب سنتی فایده عسل خام طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری ها تحت عنوان عسل درمانی ازجمله : درمان آکنه، آلرژی، کم خونی، اضطراب، رفع بوی بد دهان، زخم بستر، درمان شب ادارای، برطرف کردن احساس بد، درمان پوکی استخوان، درمان سوختگی و ترمیم جای سوختگی، بر طرف کردن پوسیدگی دندان، رهایی از تبخال، درمان یبوست، درمان سرفه، بر طرف کننده افسردگی، سم زدایی و برای کوتاه کردن زمان اسهال کاربرد دارد.

 درمان مشکلات گوارشی، غلبه بر ضعف و بی حالی، سلامتی بینایی، تسکین دردها، درمان سنگ کیسه صفرا، درمان خماری، درمان سردرد، رهایی از سوزش سر دل، رفع تاول های ویروسی، خلاص شدن از گرفتگی صدا، رهایی از گرگرفتگی، تقویت سیست ایمنی بدن، افزایش شانس باروری، درمان گزیدگی حشرات، درمان بی خوابی، تسکین درد سندرم مثانه،  بازیابی قوای جنسی، برطرف کردن بی حالی صبحگاهی، برطرف کردن گرفتگی عضلانی، بهبود هورمون های زنانگی، درمان فشار خون و برای تقویت روحیه و سرزندگی کاربرد دارد.

برای درمان سینوزیت، برطرف کردن خشکی پوست، انرژی زایی پیش از فعالیت ورزشی، فرار از تنش، درمان گلو درد، رفع تیک های عصبی، خلاصی از اضافه وزن، ترمیم جراحات و زخم ها، بر طرف کننده چین و چروک پوست و صدها خاصیت بی نظیر که فقط شامل استفاده از عسل خام طبیعی می شود. در عوض عسل معمولی و سوپرمارکتی بسته بندی شیک و مجلسی با برچسب های زیبا و عامه پسند که بسیار تمیز، شفاف و خوش رنگ جلوه می کنند ولی درصد پایینی از خواص بی نظیر عسل را دارند. چون با پالایش و حرارت دهی و پاستوریزه شدن آن ها را از دست می دهند.

موارد منع خوردن عسل خام ارگانیک

کسانی که به گرده گل ها یا آنزیم های زنبور عسل حساسیت دارند نباید عسل خام طبیعی را مصرف کنند. زنان باردار یا شیرده از خوردن عسل خام طبیعی یا هر گونه عسل باید خودداری کنند و هرگز نباید عسل خام طبیعی یا معمولی را به کودکان زیر یک سال داد. دلیلش وجود اسپورهای بوتولیسم است که سیستم گوارشی توسعه نیافته نوزاد قادر به کنترل آن نیست. افراد مبتلا به دیابت، افراد پیش دیابت و افرادی که از فشار خون بالا یا پایین رنج می برند، قبل از مصرف عسل با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنند

فایده عسل خام ارگانیک

Tadesse, B., Tilahun, Y., Woyamo, W., Bayu, M., & Adimasu, Z. (2021). Factors influencing organic honey production level and marketing: evidence from southwest Ethiopia. Heliyon, 7(9), e07975

https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07975

Book, Baglio, E. (2017). Chemistry and technology of honey production. Springer

https://doi.org/10.1007/978-3-319-65751-6

 

دیدگاهتان را بنویسید