طعم، بافت و رنگ عسل سنبل الطیب

عسل سنبل الطیب، علف گربه یا والرین Valerian

عسلی است که با عصاره سنبل الطیب یا ریشه سنبل دوپینیگ می شود. تا اثرات آرام بخش آن را تقویت کرده، خواب، خلق و خوی شما را بهبود بخشد و سلامت قلب را از جمله موارد دیگر تقویت کند.

عسل والرین  چیست؟

اغلب ریشه یا عصاره سنبل الطیب به عسل مانوکا دوپینگ می شود، چون از فواید و خواص سلامتی بالایی برخوردار است. همانطور که گفته شد، شما می توانید عسل والرین خام را پیدا کنید، در حالی که کمیاب است، اما وجود دارد. این عسل از گرده افشانی گیاهان سنبل الطیب توسط زنبورهای عسل ساخته می شود. تولید و استفاده از ریشه سنبل الطیب حداقل از زمان یونان و روم باستان مورد استفاده قرار گرفته است و در طب سنتی سنتی استفاده می گردد.

طعم، بافت و رنگ عسل والرین یا سنبل الطیب چطور است؟

عسل دوپه شده با سنبل الطیب طعمی خاکی دارد و معمولاً رنگ تیره تری نسبت به سایر انواع عسل دارد. عسل خام آن معمولاً غلیظ تر از عسلی است که ممکن است در سوپرمارکت ها بخرید. شایان ذکر است، اگر عسل خام آن خریداری می کنید و متبلور می شود، به این معنی نیست که از بین رفته است. در واقع یک فرآیند طبیعی است و با گرم کردن ملایم عسل قابل برگشت است.

عسل سنبل الطیب

نام علمی سنبل الطیب چیست؟

سنبل الطیب یا علف گربه نام علمی: (Valeriana officinalis) گیاهی است که بوته ای استوار و چندساله دارد و در اروپا و بخش‌هایی از آسیا  می‌روید. دارای ریشه‌ای کوتاه و بوته‌ای با ارتفاع بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد. ریشه این گیاه در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی است و از آن به عنوان آرام‌بخش اعصاب، خواب‌آور، ضد تشنج، درمان افسردگی، هضم‌کننده غذا و ضد دل‌پیچه استفاده می‌شود .

نام علف گربه برای این گیاه ناشی از ویژگی آن است که گربه‌ها را به خود جذب می‌کند و نوعی اثر روان گردان در آن‌ها دارد. این خاصیت به دلیل وجود آکتینیدین در عصاره این گیاه است که به فرومون‌های بدن گربه‌ها شباهت دارد. این گیاه اثر مشابهی نیز بر روی موش های صحرایی دارد. سنبل الطیب گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به‌طور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می‌رود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت، در حاشیه جویبارها و گودال‌ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می‌روید.

آیا عسل شهد سنبل الطیب متفاوت از عسل های دیگر تولید می شود؟

عسل والرین یا سنبل الطیب نه تنها با ریشه مفید سنبل الطیب یا عصاره آن آمیخته می شود، بلکه معمولاً از عسل خام نیز تهیه می گردد. در حال حاضر ثابت شده است که عسل خام برای سلامتی شما بسیار مفید است و یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی است. با آمیختگی عصاره سنبل الطیب یا ریشه اش فواید عسل خام افزایش یافته و حتی چشمگیرتر می شود.

از طرف دیگر، عسل معمولی تولید انبوه فایده ی چندانی برای سلامتی ندارد. عسل ارزانی که در سوپرمارکت‌ها مشاهده می‌کنید و معمولاً در بطری‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند، معمولاً پاستوریزه می‌شوند و در دمای بالا فرآوری می‌شوند، برای حذف ویتامین‌ها، مواد معدنی، گرده‌ها، پروتئین و اسیدهای آمینه فوق‌العاده پالایش می گردند، و در مواردی با شربت ذرت با فروکتوز بالا و مواد نگهدارنده مخلوط می شوند. عسل تولید انبوه معمولی هیچ یک از فواید سلامتی عسل خام سنبل الطیب را ندارد.

عسل والرین یا سنبل الطیب کجا تولید می شود؟

این عسل در سراسر جهان تولید می گردد، با این حال، گیاه سنبل الطیب بومی اروپا و آسیا است و به همین دلیل می توان آن را با سهولت بیشتری در این مناطق یافت. به علاوه در آمریکای شمالی و جنوبی یافت می شود، اما سنبل الطیب عموماً در خاک رسی با آفتاب جزئی رشد می کند. بنابراین زنبورستان در مکان هایی قرار می گیرد که گیاه سنبل الطیب به وفور وجود دارد.

عسل سنبل الطیب

چگونه زنبورها عسل شهد سنبل الطیب تولید می کنند؟

زمانی که گیاهان سنبل الطیب گل می دهند، توسط زنبورها گرده افشانی می شوند، معمولاً مقادیر کافی از آنها برای تولید عسل صرفاً از شهد سنبل الطیب و گرده به تنهایی موجود نیست. بنابراین، در حالی که ممکن است بتوانید مقادیر کمی از عسل شهدسنبل الطیب را که از گل های گیاهان سنبل الطیب تولید شده اند، پیدا کنید، احتمال اینکه عسل خام آمیخته ریشه سنبل الطیب یا عصاره سنبل الطیب را پیدا کنید بسیار بیشتر است.

زنبورداران کندوهای خود را در محل رویش انبوه گیاه سنبل الطیب قرار می دهند. با انجام این کار به طور طبیعی زنبورها را تشویق می کنند تا شهد سنبل الطیب را استخراج کرده و فرآیند تولید عسل طبیعی سنبل الطیب را آغاز کنند. وقتی زنبور عسل شهد گیاه سنبل الطیب را جمع آوری می کند، آن را با آنزیمی در دهانش مخلوط می نماید. خود آنزیم به نام اینورتاز یا “آنزیم زنبور عسل” شناخته می شود که از غدد زنبور عسل ترشح می گردد.

وقتی زنبورهای عسل به کندو بازگشتند، شهد سنبل الطیب را که جمع‌آوری کرده‌اند،  را بین خود می‌گذرانند و آن را با اینورتاز مخلوط می‌کنند. این عمل باعث کاهش محتوای آب و تبدیل شهد به عسل می شود. سپس عسل را در حجره های مومی قرار می‌دهند، اما در این مرحله، محتوای آب ممکن است هنوز خیلی زیاد باشد.

برای کاهش محتوای آب، زنبورهای عسل بال های خود را در بالای حجره می نوازنند و این به نوبه خود مقداری از آب آن را تبخیر می کند. پس از اتمام فرآیند، محتوای آب عسل تقریباً زیر 20٪ خواهد بود. سپس درپوش حجره بسته می شود و زنبورهای عسل این فرآیند تولید را دوباره تکرار می کنند.

عسل سنبل الطیب

آیا شان عسل والرین با شان های دیگر استاندارد متفاوت است؟

با وجود گرده افشانی گلهای مختلف، در مورد گل سنبل الطیب، شان عسل تولید شده مانند سایر گلها ساخته می شود. زنبورهای عسل طراحی خود را بر اساس چیزی که گرده افشانی می کنند تغییر نمی دهند. گفته می شود، شان عسل به طور طبیعی بر اساس آنچه گرده افشانی می کند و شهدی که استخراج می کند جزئی متفاوت خواهد بود.

PH عسل چقدر است؟

این عسل مانند همه عسل ها، دارای PH است که به دلیل ماهیت منحصر به فرد کندو و بسته به فصل تولید از دسته ای به دسته دیگر متفاوت است. به طور معمول PH عسل ها از 3.4 تا حدود 6.1 متغیر می باشد.

عسل والرین چه فوایدی دارد؟

التیام زخم و سوختگی

اثرات مثبت استفاده از عسل خام طبیعی بر زخم ها و سوختگی ها گزارش شده است.

کاهش مدت زمان اسهال

با توجه به National Center for Biotechnology Information مصرف عسل خام نشان داده است که شدت و طول مدت اسهال را کاهش می دهد.

جلوگیری از رفلاکس اسید

تحقیقات نشان داده است که پوشش مری و معده با عسل، در واقع می تواند جریان رو به بالا مواد غذایی هضم نشده و اسید معده را کاهش دهد.

مبارزه با عفونت ها

دانشمندان در سال 2010 گزارش دادند که عسل از طریق پروتئین خود (دفنسین-1) توانایی کشتن باکتری ها را دارد.

تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه

ثابت شده است که عسل ممکن است در تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه مفید باشد. سازمان بهداشت جهانی در واقع عسل را به عنوان یک درمان طبیعی سرفه توصیه می کند.

سرشار از آنتی اکسیدان

عسل خام با کیفیت بالا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مفید است. که شامل ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای آلی است.

می تواند تری گلیسیرید را کاهش دهد

تری گلیسیرید با مقاومت به انسولین مرتبط است و عامل اصلی دیابت نوع 2 می باشد. مطالعات متعدد، مصرف منظم عسل به ویژه زمانی که به جای قند استفاده می شود را با اندازه پایین تر تری گلیسیرید مرتبط دانسته اند.

آیا عسل والرین یک ضد عفونی کننده خوب است؟

عسل سنبل الطیب خام یک ضد عفونی کننده عالی است. از هزاران سال پیش که مصریان باستان آن را ثبت کردند، عسل یک درمان شناخته شده برای سوختگی ها و زخم ها بوده است.

آیا برخی افراد باید از خوردن عسل والرین پرهیز کنند؟

اگر به زنبورها حساسیت دارید یا  دیابت دارید، قبل از مصرف عسل سنبل الطیب باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر کودک یا نوزاد زیر یک سال دارید، تا زمانی که به اولین سالگرد تولدش نرسیده ا ست، نباید عسل یا محصولات حاوی عسل را بخورند. چون  سیستم گوارش آنها ممکن است تا یک سالگی به طور کامل رشد نکرده باشد و هر محصولی که حاوی عسل باشد می تواند آنها را بیمار کند.

عسل سنبل الطیب

Kędzia, B., & Hołderna-Kędzia, E. (2018). The use of honey and medicinal plants in diseases of the central nervous system. Postępy Fitoterapii

DOI:10.25121/PF.2018.19.2.128

Salvador, L., Guijarro, M., Rubio, D., Aucatoma, B., Guillén, T., Vargas Jentzsch, P., … & Ramos Guerrero, L. (2019). Exploratory monitoring of the quality and authenticity of commercial honey in Ecuador. Foods, 8(3), 105

https://doi.org/10.3390/foods8030105

دیدگاهتان را بنویسید