خواص آرایشی عسل

خواص آرایشی عسل

خواص آرایشی عسل

برای قرن ها، فرهنگ های سراسر جهان برای حفظ و افزایش زیبایی طبیعی از خواص آرایشی عسل بهره برده اند. کلئوپاترا در طول سلطنت خود به عنوان ملکه مصر (69 قبل از میلاد تا 30 قبل از میلاد)، برای نرم و جوان نگه داشتن پوست خود به حمام شیر و عسل می پرداخت.

در قرن هفدهم انگلستان، ملکه آن از خواص آرایشی عسل و روغن برای ضخیم و براق نگه داشتن موهای بلند خود استفاده کرد. همانطور که مشخص است، تحقیقات اخیر نشان داده است که مبنای علمی برای اثربخشی عسل به عنوان یک درمان زیبایی است. و دلیل خوبی وجود دارد که چرا این معجون های عسل به حفظ زیبایی افسانه ای این زنان کمک می کند. و به عنوان عسل زیبایی به آن توجه می کنند.

امروزه تولیدکنندگان از خواص آرایشی عسل در همه چیز از محصولات صورت مانند مرطوب کننده ها گرفته تا محصولات بدن مانند صابون، حمام حباب دار و لوسیون ها استفاده می کنند. عسل نه تنها یک ماده کاملاً طبیعی و در دسترس است، بلکه به اندازه هر محصول زیبایی تولید شده مؤثر است.

عسل یک مرطوب کننده موثر است زیرا یک محصول مرطوب کننده است که رطوبت را جذب و به دام می اندازد. این باعث می شود عسل افزودنی ایده آل برای محصولاتی باشد که پوست و مو را با رطوبت تغذیه می کنند، مانند شامپوها، نرم کننده ها، پاک کننده ها و کرم ها. عسل همچنین به عنوان یک ضد تحریک عمل می کند و به آرام کردن پوست حساس کمک می کند. همچنین برای محصولات مراقبت از کودک به اندازه کافی ملایم است.

خواص آرایشی عسل برای زیبایی صورت

ماسک براق عسل سبز : دو درمان انجام می دهد. پوستی زیبا و درخشان که احساس جوانی و سفتی می کند.  

4 فنجان اسفناج تازه

1 فنجان نعناع تازه

3 قاشق غذاخوری عسل

1 تکه (1 اینچ) زنجبیل

1 عدد موز رسیده

2 عدد سفیده تخم مرغ

اسفناج را کاملا در آبکش بشویید. زنجبیل را بریده و پوست بگیرید، کنار بگذارید. در غذاساز یا مخلوط کن اسفناج، نعناع و زنجبیل را با هم ترکیب کنید. با درجه کم مخلوط کنید. عسل و موز را اضافه کنید و مخلوط کنید تا مایعی به دست آید. سفیده تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد کاملا مخلوط شوند. سپس مخلوط را به کاسه چینی یا ظرف شیشه ای منتقل کنید.

روی پوست تمیز، با استفاده از برس یا نوک انگشتان، مقدار کمی از عسل سبز را به تمام صورت و گردن بمالید. اجازه دهید 15-20 دقیقه روی پوست بماند. بشویید و مرطوب کننده مناسب بزنید.

خواص آرایشی عسل با خیار

تغذیه کننده چشم

فواید: پف را کاهش می دهد، خطوط زیر چشم را خنک و تازگی می بخشد.

1 قاشق غذاخوری. ژل آلوئه ورا

2 قاشق چایخوری خیار، پوست کنده با دانه ها برداشته شده است

½ قاشق چایخوری چای بابونه

½ قاشق چایخوری عسل

چای بابونه را در آب جوش بریزید. کنار بگذارید تا خنک شود. در غذاساز یا مخلوط کن خیار، آلوئه ورا و عسل را با هم ترکیب کنید. با درجه کم مخلوط کنید. چای بابونه را اضافه کنید. مخلوط کنید تا یکدست شود. با انگشت به آرامی زیر چشم ها بمالید. در ظرف شیشه ای پوشیده شده با پوشش پلاستیکی در یخچال تا یک هفته نگهداری شود. بهترین کاربرد در حالت سرد است.

خواص آرایشی عسل برای بدن

پولیش بدن با عسلی طلایی

فواید: به لایه برداری و آبرسانی پوست کمک می کند.

½ فنجان عسل خالص

½ فنجان نمک دریای مرده

⅔ فنجان روغن هسته انگور (را می توان به صورت آنلاین یا در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی یافت)

عسل، نمک دریا و روغن هسته انگور را با هم ترکیب کنید. در وان یا دوش روی پوست مرطوب بمالید. حتماً روی نواحی ناهموار مانند آرنج، زانو و کف پا استفاده کنید. سپس با آب گرم بشویید. با حوله خشک کنید و از مرطوب کننده مورد علاقه خود استفاده کنید.

حمام عسل وانیلی فوم دار

سردی زمستان را کنار بگذارید و سختی روز را با استراحت در یک حمام آرام بخش از بین ببرید. عسل مرطوب کننده ابریشمی طبیعت است و مطمئناً روحیه شما را شیرین می کند!

1 فنجان روغن بادام شیرین، روغن زیتون سبک

½ فنجان عسل

½ فنجان صابون مایع

1 قاشق غذاخوری. عصاره وانیل

روغن را در یک کاسه بریزید، سپس بقیه مواد را با دقت هم بزنید تا مواد کاملا مخلوط شود. داخل یک بطری پلاستیکی تمیز با درپوش یا درب محکم بریزید. قبل از استفاده به آرامی تکان دهید. مقدار مورد نظر را در وان حمام زیر آب جاری بچرخانید . سپس وارد شوید و به سمت فضایی گرم و ابریشمی فرود بیایید.

استفاده از موم عسل در لوازم آرایشی و بهداشتی

در صنایع آرایشی و به صورت مشخص در کرم ها ،لوسیون بدن ،صابون ها ،شامپوها،رژلب از عسل به عنوان ماده مرطوب کننده ، نرم کننده ی پوست استفاده می شود. البته با توجه به خاصیت چسبندگی عسل ،استفاده از آن مستلزم دانش فنی و ترکیب با مقادیر مشخص خواهد بود. برای مثال در صابون ها و شامپوها بین ۰/۵ تا ۵ درصد. در کرم ها و لوسیون ها ۱ تا ۴ درصد و در پمادها ۵ تا ۱۵ درصد استفاده می شود. استفاده از محصولات مختلف زنبور عسل همچون موم ،ژل رویال و عسل در تهیه مواد آرایشی وبهداشتی مرسوم است.

استفاده از موم زنبور عسل در مواد آرایشی

یکی از مهمترین کاربرد های موم زنبورعسل در صنعت ساخت لوازم آرایشی است. اینکه موم چیست و چگونه توانسته این همه خاصیت را با خود همراه سازد، مبحثی است که نمی توان به صورت کامل به آن پاسخ داد اما آنچه مشخص است این موضوع است که موم عسل تاثیر فراوانی بر روی پوست و زیبایی دارد

خواص منحصر بفرد موم زنبورعسل غلظت معینی به محلول های امولسیونه می‌ دهد به این ترتیب که تشکیل امولسیون ‌های پایدار را تسهیل می‌نماید و ظرفیت نگهداری آب پمادها و کرم ها را افزایش می‌دهد. خواص بیان شده را تنها در موم زنبور عسل می توان یافت و به همین علت است که جایگزینی برای موم در صنعت ساخت لوازم آرایشی وجود ندارد. اگر چه اثرات دلخواه را اغلب می توان با مقدار کم موم از ۱ تا ۰/۳ بدست آورد، فرآورده ‌های نهایی نیز بوسیله قیمت نسبتاً بالای موم تعیین می‌ گردند.

موم زنبورعسل نه تنها ظاهر و غلظت کرم ها و لوسیون‌ ها را بهبود می ‌بخشد، بلکه همچنین ترکیب ترجیحی برای ماتیک ‌ها می‌باشد؛ چرا که به براقی، غلظت و تثبیت رنگ کمک می‌کند.

سایر کاربردهای آرایشی موم در کرم ها (۱۰-۸% وزنی)، ضد بورها (تا ۳۵%)، داروهای موبر (تا ۵۰%)، کرمهای مو (۱۰-۵%)، حالت‌دهنده‌های مو (۳-۱%)، ریمل (۱۲-۶%)، رژلب (۱۵-۱۰%)، سایه‌های چشم (۲۰-۶%) و چیزهای دیگر یافت می‌شوند.

اما چه ویژگی های شناخته شده ای از موم توانسته آن را برای استفاده در صنعت لوازم آرایشی مهیا سازد؟

برخی ویژگی های موم عبارتند از:

– به راحتی در امولسیون های آب در روغن و روغن در آب شرکت می‌کند.

– یک نرم کننده آلی و مکمل مرطوب کننده‌ها است.

– فعالیت حفاظتی از نوع غیرجذبی برای پوست دارد.

– عمل پاک ‌کننده‌ها را تقویت می‌کند.

– عمل حفاظتی مواد ضد آفتاب را افزایش می‌دهد.

– خاصیت ارتجاعی و لاستیکی آن بازده محصول را از طریق ایجاد لایه‌های نازک بهبود بخشیده و امکان عملکرد بیشتری را روی سطوح پوست و لب مهیا می‌نماید.

– واکنشهای آلرژیک را تحریک نمی‌نماید.

– با بسیاری از ترکیبات مواد آرایشی سازگار و هماهنگ می‌باشد.

– حتی مقادیر کم آن نیز اثرات فوق را نشان می‌دهد.

بنابر دلایل بالا موم زنبور عسل به میزان قابل توجهی در مواد آرایشی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله آن ها می توان به انواع کرم پاک کننده ، لوسیون ها و انواع کرم ضد سرما ، انواع کرم نرم کننده ، انواع تقویت کننده مو ، رژ لب‌ ها ، انواع کرم ناخن ، فرآورده‌های محافظت کننده در برابر آفتاب ، مواد آرایشی صورت و چشم و انواع مختلف کرم پایه اشاره کرد.

حتی در مواد آرایشی کف کننده همچون پاک‌کننده‌های پوست و بدن، موم زنبور عسل سازگاری پوست را بهبود می‌بخشد و خواص زیان بار سورفاکتانت‌ها را کاهش می دهد در حالیکه در شامپوها و حالت‌دهنده‌های مو وضعیت را بهبود می‌بخشد.

آنچه که مشخص است استفاده از خود موم و خواص آرایشی عسل به صورت موضعی نیز در شادابی پوست و محافظت از پوست تاثیرات شگرفی دارد و می توان از آن استفاده کرد. آنچه که مشخص است ، لوازم آرایشی بی کیفیت و ارزان نمی توانند از موم با کیفیت و یا اصلا موم استفاده ای داشته باشند و باید به این موضوع در هنگام خرید توجه شود. برای آشنایی با نحوه استخراج موم زنبور عسل به صفحه استخراج موم مراجعه فرمایید.

خواص آرایشی عسل

Ediriweera, E. R. H. S. S., & Premarathna, N. Y. S. (2012). Medicinal and cosmetic uses of Bee’s Honey–A review. Ayu, 33(2), 178

 
Burlando, B., & Cornara, L. (2013). Honey in dermatology and skin care: a review. Journal of cosmetic dermatology, 12(4), 306-313
 

 

دیدگاهتان را بنویسید