ترکیبات و طریقه نگهداری ژل رویال

ترکیبات ژل رویال

ترکیبات ژل رویال (تولید، برداشت و نگهداری)

ژل رویال که توسط بسیاری از مردم “شیر زنبورها” نامیده می شود، یک ماده خامه ای سفید یا زرد کم رنگ است که توسط زنبورهای کارگر جوان (بین 5 تا 15 روزگی) ایجاد می شود. این زنبورها که به آنها پرستار نیز می گویند، لاروها را دهان به دهان تغذیه می کنند.

آنها عسل و گرده زنبور عسل را با آنزیم های غدد خود (غدد هیپو حلق و فک پایین) مخلوط می کنند تا این غذای خارق العاده را تولید کنند. فوق ترش است، طعمی تلخ و بوی تند دارد اما قدرت بیولوژیکی بی مثالی دارد.

هدف از این ماده تغذیه همه لاروها در سه یا چهار روز اول پس از تخم گذاری است. در این دوره زمانی حدود 250 برابر وزن آنها افزایش می یابد. پس از کارگر شدن لاروها با عسل تغذیه می شوند و ملکه فقط با ژل رویال (همانطور که از نامش مشخص است) تغذیه می شود. ژل رویال تفاوت را ایجاد خواهد کرد.

ترکیبات ژل رویال به ملکه کمک می کند تا تبدیل به یک زنبور بزرگ، بارور و با عمر طولانی تر شود. ژل رویال تأثیر قدرتمندی بر سیستم غدد درون ریز، هورمونی و متابولیک زنبور عسل دارد. ملکه در تمام طول عمر خود فقط با ژل رویال تغذیه می شود و تبدیل به یک زنبور بارور و بزرگتر با طول عمر 5 ساله (در مقایسه با 4 تا 6 ماه زنبور معمولی) می گردد که می تواند 2.5 برابر وزنش هر روز تخم گذاری کند.

ترکیبات ژل رویال
ترکیبات ژل رویال

ترکیبات ژل رویال چیست؟

کرم صورت ژل رویال

مواد فعال اصلی در ترکیب آن عبارتند از: پروتئین ها، هورمون های زنانه، لیپیدها، کربوهیدرات ها، آنتی بیوتیک ها، مواد معدنی، ویتامین ها (به ویژه B، PP، E)، 10-هیدروکسی-2-دسنوئیک اسید، و مواد مغذی که هنوز مشخص نشده است.

 یک لیست دقیق تر آن شامل :

لیپیدها که 80 تا 85 درصد آنها اسیدهای چرب می باشند. و سپس فنل ها، موم ها، استروئیدها و فسفولیپیدها می باشند.

اسیدهای چرب خوراکی، مانند اسید 10-هیدروکسی-2-دکانوئیک، اسید گلوکونیک، 10-هیدروکسی دکانوئیک اسید و سایر اسیدهای دی کربوکسیلیک

پپتیدها

پروتئین 57-KD  معروف به رویالاکتین که زنبورهای عسل را به ملکه متمایز می کند.

کربوهیدرات ها، بیشتر قندها: گلوکز، فروکتوز و برخی مونوساکاریدها و الیگوساکاریدهای دیگر

ویتامین های B (B1، B2، B3، B5، B6، BB، B12) بیشتر از آنچه در مخمر موجود است. در میان آنها B5 (اسید پانتوتنیک) در مقدار بسیار زیادی است که منجر به فواید آن بر سیستم عصبی و آدرنال می شود. B5 همچنین به عنوان “ویتامین ضد استرس” شناخته می شود.

 نمک های معدنی: کلسیم، مس، آهن، گالیم، پتاسیم، لیتیوم، منیزیم، روی، سلنیوم، استرانسیوم

استیل کولین – که بخش اصلی آن در سیستم عصبی مرکزی و محیطی است.

آدنوزین تری فسفات (ATP) و کاتابولیت ها

تستوسترون، هورمون واقعی چگونه ژل رویال را ذخیره کنیم؟ ثابت شده است که ژل رویال باید به محض برداشت منجمد شود، زیرا این تنها راه جلوگیری از تجزیه پروتئین های فعال بیولوژیکی است

ترکیبات ژل رویال

طریقه نگهداری ژل رویال برای حفظ خواصش

3 تا 5 روز داخل کندو

 فقط چند دقیقه خارج از کندو در دمای 15-25 درجه سانتیگراد

6 ماه در صورت نگهداری در یخچال (3 تا 5 درجه سانتی گراد)

2 سال در صورت نگهداری در فریزر (زیر 18- درجه سانتیگراد)

 ژل رویال لیفولیز شده (لیوفیلیزاسیون به معنی ایجاد یک فرآورده پایدار از یک ماده بیولوژیکی از طریق سرد کردن سریع و گرفتن آب از این فرآورده یخ‌زده تحت خلاء شدید است)

یک سال در صورت نگهداری در یخچال (3 تا 5 درجه سانتیگراد)

ترکیبات ژل رویال
ترکیبات ژل رویال

کاربرد درمانی ژل رویال چیست؟

عملکرد درمانی این محصول عمدتا بر اساس ویژگی های تقویتی، ضد کم خونی، محرک رشد، ضد عفونی و حتی ضد سرطانی آن است. آیا ژل رویال می تواند یک درمان طبیعی کارآمد برای لوپوس (سیستم دفاعی بدن، علیه ارگان‌ها و بافت‌های پیوندی خودی عمل کرده و به‌آن‌ها آسیب می‌رساند زنان در مقابل این بیماری ده‌برابر بیشتر از مردان آسیب‌پذیرند) باشد؟

 ژل رویال و باروری

 به عنوان مقوی عمومی، افزایش استقامت جسمی و روحی، کمک به یائسگی، کمک به کاهش کلسترول خون، به تاخیر انداختن روند پیری، پیشگیری کننده و کمکی در سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. در طب سنتی چینی ژل رویال نقش کلیدی ایفا می کرد و هنوز هم تقریباً در تمام شرایط پزشکی استفاده می شود. به همین دلیل است که چینی ها بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده ژل رویال در جهان هستند. در بسیاری از بخش ها، از صنایع دارویی و غذایی گرفته تا بخش های آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

فواید ژل رویال برای سلامتی

هشدارها: بهتر است در هنگام تصمیم به مصرف ژل رویال ابتدا با پزشک مشورت کنید و از نظر آلرژی احتمالی تست کنید. افرادی که مبتلا به آلرژی، آلرژی به زهر زنبور عسل یا آسم هستند، باید از مصرف ژل رویال خودداری کنند. در صورت بارداری یا شیردهی مراقب باشید.

چگونه ژل رویال مصرف کنیم؟

ژل رویال برای چه کاری مفید است و نحوه مصرف ژل رویال را از کجا پیدا کنیم؟ ژل رویال تازه یا به درستی نگهداری شده مفید است. نمی توان از خرید آن مطمئن بود مگر اینکه زنبورداری را بشناسید که آن را جمع آوری کرده و به درستی نگهداری می کند، در این صورت من با او همراه خواهم شد اما کارآمدترین ژل رویال در مرحله تازه تولید آن است. می توانید آن را در زنبورداری خریداری کنید.

ژله رویال تازه به راحتی با بسته بندی در فریزر نگهداری می شود. مقداری از آن را در یک شیشه کوچک در یخچال برای استفاده روزانه نگهداری کنید. هنگام ارسال آن را همراه با 2 یا چند بسته ژل یخی برای سرد نگه داشتنش می فرستند. با این حال، برخی از مردم شکایت داشتند که گرم رسیده است . کودکان هرگز آن را خام نمی بلعند. اگر حوصله مخلوط کردن آن را در عسل داشته باشیم، بهتر باشد. می توانید آن را امتحان کنید، اما بهترین راه برای مصرف آن ترکیبی از عسل و ژل رویال است.

آیا ترکیبات ژل رویال فشار خون را کاهش می دهد؟

ژل رویال فشار خون را کاهش می دهد گروهی از محققان ژاپنی تأثیر برخی پپتیدهای موجود در ژل رویال را بر روی موش‌های با فشار خون بالا بررسی کردند. محققان با دادن تنها یک دوز شاه انگبین خوراکی به موش‌ها دریافتند که فشار خون سیستولیک فقط با همین یک دوز به مدت هشت ساعت کاهش می‌یابد.

 به این نتیجه رسیدند که مصرف پپتیدهای شاه انگبین به عنوان یک غذای کاربردی برای بهبود فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است. از بین ده ها و ده ها فواید سلامتی ژل رویال، این مزیت خاص به طور بالقوه می تواند بیشترین صرفه جویی را در سیستم مراقبت های بهداشتی ما داشته باشد. داروهای فشار خون از جمله داروهایی هستند که بیشترین تجویز را در جهان دارند. متأسفانه آنها عوارض جانبی فوق العاده ای دارند

آیا خواص ژل رویال طول عمر را افزایش می دهد؟

 تحقیقات  جدید ژل رویال را به عنوان یک ماده مغذی افزایش دهنده طول عمر معرفی می کنند. محققان مؤسسه فوجیزاکی در اوکایاما ژاپن اخیراً به بررسی تأثیر ژل رویال بر طول عمر موش ها پرداخته اند. آنها این کار را با اندازه گیری سطوح آسیب اکسیداتیو DNA که در طول 16 هفته تغذیه حیوانات با ژل رویال انجام دادند. به طور کلی، هر چه میزان استرس اکسیداتیو در بدن شما بیشتر باشد، سریعتر پیر خواهید شد.

مصرف آنتی اکسیدان ها یکی از مواردی است که با آسیب اکسیداتیو مقابله می کند. در موش هایی که به مدت 16 هفته با مکمل غذایی ژل رویال تغذیه شدند، سطح 8-هیدروکسی-2-دئوکسی گوانوزین، نشانگر استرس اکسیداتیو، به طور قابل توجهی کاهش یافت. این نشانه بسیار خوبی است و نشان دهنده خاصیت آنتی اکسیدانی ژل رویال می باشد.

سپس تحقیقات اثر شاه انگبین در رژیم غذایی را بر طول عمر این موش ها مشخص کردند. ژل رویال به طور کلی میانگین زمان بقا را در مقایسه با گروه شاهد را حدود 25 درصد افزایش داد. محققان پیشنهاد کردند که این اثر افزایش طول عمر احتمالاً ناشی از اثر آنتی اکسیدانی ژل رویال است.

Xue, X., Wu, L., & Wang, K. (2017). Chemical composition of royal jelly. Bee products-chemical and biological properties, 181-190

https://doi.org/10.1007/978-3-319-59689-1_8

Viuda-Martos, M., Pérez-Alvarez, J. A., & Fernández-López, J. (2017). Royal jelly: Health benefits and uses in medicine. Bee Products-Chemical and Biological Properties, 199-218

https://doi.org/10.1007/978-3-319-59689-1_10

Yeo, W. W. Y., Sundralingam, U., & Maran, S. (2023). Medicinal Properties of Royal Jelly. Honey: Composition and Health Benefits, 263

دیدگاهتان را بنویسید