مونتاژ قاب کندو

مونتاژ قاب کندو

نحوه مونتاژ قاب کندوها

برای زنبوردار جدید، نام تجهیزات موضوعی پر از اصطلاحات و ایده های جدید است. یادگیری نام هر جزء در سال اول غیرممکن به نظر می رسد. خوب اشکالی ندارد، فقط باید اصول اولیه را بدانید. یکی از موارد مهم در زنبورداری مدرن، قاب زنبور عسل است. در حالی که یافتن قاب های مونتاژ شده برای خرید نسبتاً آسان است، برخی از زنبورداران ترجیح می دهند قاب های خود را مونتاژکنند.  البته ایده بدی نیست چون مطمئناً می دانید که آنها به درستی مونتاژ شده اند. بیایید یاد بگیریم که چگونه قاب های کندو را سوار کنیم.

مونتاژ قاب کندو

قاب های قابل جابجا شدن تحول بزرگی در زنبورداری مدرن ایجاد کرده اند. آنها این امکان را فراهم کردند که بتوان شان های مومی را برای بازدید بدون خراب کردن کندو از هم جدا کرد. این به زنبوردار فرصتی می‌دهد تا مشکلاتی را که باید برطرف شود را بررسی کند.

ضعف ملکه، بیماری ها، وجود آفات را می توان با نگاه کردن به کناره های هر شانه به راحتی تشخیص دارد. لورنزو لانگستروت بیشترین شهرت را برای طراحی کندو استاندارد با قاب های قابل جابجایی کسب کرده است. این نوع کندو اغلب لانگستروت یا لانگ نامیده می شود.

قاب های پلاستیکی و چوبی

یک قاب اساساً یک سازه مستطیلی است که در داخل کندو قرار می گیرد. انتهای (گوش) قاب روی یک تاقچه مخصوص در داخل کندو آویزان می شود. قاب ها را می توان بدون پایه مومی استفاده کرد اما بیشتر زنبورداران ورقه ای از فونداسیون موم زنبور عسل یا پایه پلاستیکی را در آنها قرار می دهند.

در سال های اخیر استفاده از قاب های پلاستیکی رواج بیشتری یافته است. هدف این بود که گزینه ای محکم تر و سبک تر برای زنبورداران ایجاد گردد. با این حال، قاب های پلاستیکی مشکلات خاص خود را دارند. به مرور زمان، آنها نیز پیچ خورده یا می شکنند. هر کدام از این دو نوع در صورت نصب صحیح در کندوهای شما به خوبی کار می کنند، اما اکثر زنبورداران همچنان استفاده از قاب های چوبی را ترجیح می دهند.

فریم ها یا قاب ها را بخریم یا بسازیم؟

زنبوردارانی که از ساختن کندوهای خود لذت می برند، گاهی اوقات قاب های خود را نیز می سازند. با این حال، ساخت قاب پروژه پیشرفته تری است و بهتره به صنعتگران واقعی واگذار گردد. قاب های چوبی نسبتاً ارزان هستند و سال ها دوام می آورند.

هنگام خرید قاب برای کندو خود، اغلب دو انتخاب دارید.

قاب های مونتاژ شده و آماده به کار را بخریم یا قطعات را بخرید و خودمان مونتاژ کنیم. وقتی وقت کافی دارید، همیشه قاب های خود را مونتاژ کنید. چرا؟ زنبورداری که برای چیدن یک قاب وقت می گذارد، در کوتاه مدت کمتر دچار شکست قاب می گردد.

بر خلاف محصولات تولید انبوه، شما تعیین می کنید که هر میخ کجا زده شود و چقدر چسب در آن مفاصل وجود داشته باشد. با این حال، به دلیل برنامه‌ریزی‌ها و غیره، مواقعی پیش می‌آید که واقعاً مجبور شوید از قاب‌هایی استفاده کنید که توسط یک تأمین‌کننده مونتاژ شده است و این هم اشکالی ندارد.

قاب ها را برای اندازه جعبه مناسب انتخاب کنید

در کندوی استاندارد زنبورداران می توانند از جعبه های کندو با 3 ارتفاع مختلف استفاده کنند. جعبه عمیق 9 و 5/8 اینچ قد، متوسط 6  و 5/8 اینچ و جعبه سوپر کم عمق 5 و 3/4 اینچ بلندی دارد. اینکه چه تعداد و چه اندازه در زنبورستان استفاده شود به زنبوردار بستگی دارد. کندوهای استاندارد لانگستروت دارای 10 فریم در هر جعبه هستند، اما کندوی 8  قابی نیز موجود است.

مونتاژ قاب کندو

در حالی که طول قاب ها برای هر جعبه یکسان است، ارتفاعشان برابر نیست. یک جعبه بلندتر به یک قاب با میله های جانبی بلندتر نیاز دارد.  به راحتی می توان تفاوت قاب های عمیق و کم عمق را تشخیص داد. اما، اگر عجله دارید – گاهی اوقات ممکنه که متوسط را با کم عمق اشتباه بگیرید. اندازه درست “نوارهای جانبی” را برای مطابقت با جعبه ای که قصد دارید قاب های خود را در آن قرار دهید، انتخاب کنید.

مونتاژ قاب کندو

انواع قاب های چوبی

اجزای مختلفی در مونتاژ قاب وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. به طور کلی، هر جزء بدون توجه به سازنده اش در اندازه های مناسب است. با این حال، ممکن است مجبور شوید هنگام استفاده از قطعات تولیدکنندگان مختلف، از ابزار خود برای تنظیم دقیق برخی از قطعات چوبی استفاده کنید. بهترین کار این است که در صورت امکان فریم های مونتاژ نشده را از یک تولید کننده خریداری کنید.

لبه های کناری تقریبا استاندارد هستند. اما، چندین انتخاب برای لبه های بالا و پایین وجود دارد. که شامل:

گوه بالایی

نوار چوب شیاردار بالایی

نوار چوب شیاردار پایینی

نوار گوه بالایی و نوار پایینی شکاف دار بیشتر برای نگاه داشتن پایه موم زنبور عسل استفاده می گردند. هنگامی که قطعه گوه کوچک نصب گردد، پایه مومی (قلاب های سیمی) را در جای خود نگه می دارد. نوار پایینی شکاف دار برگه مومی را در جای خود نگه می دارد و به آن اجازه می دهد تا در صورت کمی تغییر اندازه از طریق شکاف آویزان گردد. نمونه های شیاردار بهترین انتخاب برای پایه‌های پلاستیکی هستند، اگرچه می‌توان از هر دوی آن‌ها با کمی ابتکار استفاده کرد.

نکات مهم

برخی از زنبورداران از میخکوب تفنگی برای مونتاژ قاب کندو استفاده می کنند. این یک راه عالی برای سرعت بخشیدن به این فرآیند است – به ویژه برای کسانی که دارای یک زنبورستان بزرگ هستند مفید می باشد. با این حال، حتما از چسب چوب خوب استفاده کنید، چون واقعا یک قاب محکم می سازد

لوازم مورد نیاز:

قطعات قاب کندو لانگستروت مونتاژ نشده (اندازه متناسب با جعبه)

چسب چوب

میخ با اندازه مناسب

روش کار:

قطعات لازم را برای هر مونتاژ قاب جمع کنید.  برای هر قاب به 4 قسمت نیاز داریم.  یک نوار بالا، یک نوار پایین و دو لبه کناری هم اندازه. لبه های کناری اندازه ای متناسب با جعبه خواهند داشت.

مونتاز قاب کندو

برداشتن لبه نازک نوار بالایی

با استفاده از ابزار زنبورداری لبه کناری نوار بالایی را مطابق شکل جدا کنید. از آن برای نگهداشتن پایه مومی استفاده می کنیم

با استفاده از ابزار زنبورداری یا چاقو اضافه های چوب را بردارید. تا سطحی صاف برای قرار گرفتن پایه مومی ایجاد گردد.

اولین لبه کناری را به نوار بالایی وصل کنید

جفت و جور بودن انتهای پهن لبه های کناری را با بریدگی میله های بالایی بررسی کنید. شاید  لازم شود کمی از چوب را بتراشید. محل اتصال باید محکم باشد اما نه آنقدر که چوب را بشکند.

مونتاژ قاب کندو

به محل اتصال مانند شکل چسب بزنید

هر دو لبه کناری را سوار کنید.  هر دو لبه کناری به نوار بالایی متصل هستند.  ولی  به راحتی از هم جدا می شوند ، پس مراقب باشید.

 زاویه شکاف داخل نوار پایینی را با ابزار کندو بررسی کنید. بایستی بتوان به راحتی با لغزاندن فونداسیون را به داخل شکاف وارد کرد.

مونتاژ قاب کندو

قاب را بررسی کنید. چهار جزء آن متصل است. اتصالات بطور محکم در جای خود قرار گرفته باشند. با اندازه گیری قطر مستطیل هر دو طرف می توان از درستی اندازه ها مطمئن شد.

قاب های چوبی را به هم میخ کوب کنید

 اکنون زمان آن است که قطعات قاب چوبی خود را محکم به هم بچسبانید. چسب هنوز خیس است، بنابراین هنگام چرخاندن آنها مراقب باشید. من از پایین شروع می کنم و از 2 میخ کوچک در هر انتهای نوار پایین استفاده می کنم. توصیه های زیادی در مورد اندازه میخ مورد استفاده وجود دارد. راستش را بخواهید، فقط باید به اندازه کافی بلند باشد تا قطعات را به هم وصل کند و قطر آن به اندازه کافی کوچک باشد تا چوب شما را نشکند

اتصالات را با میخ محکم کنید. چهار میخ در پایین و چهار میخ در بالا.

میخ اضافی برای اطمینان به عنوان آخرین نکته، افزودن یک میخ دیگر به قاب کندوی عسل در سال‌های آینده سود زیادی خواهد داشت. اگر میخ بسیار کوچکی به اندازه 1 اینچ یا کمتر دارید، یک طرف گوش کناری را به کنار قاب میخ بزنید البته این اختیاری است.

بررسی نهایی مونتاژ قاب کندو

 وقتی همه میخ ها در جای خود قرار گرفتند، قاب خود را کنار بگذارید تا چسب خشک شود. چسب اضافی را که بیرون زده پاک کنید.

مونتاژ قاب کندو

دیدگاهتان را بنویسید